697

چهارمين نشست گروه کاري آموزش استان کرمانشاه




به ميزباني دانشگاه رازي، چهارمين نشست گروه کاری آموزش استان ذيل کارگروه آموزش، پژوهش، فناوري و نوآوري استان در تاريخ 20 شهريور 1401 با موضوع «بررسی تاثیر آموزشگاه‌های علمی بر کیفیت آموزش، آسیب شناسی مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی در مقایسه با مدارس دولتی» برگزار شد.

لازم به ذکر است اين جلسات بصورت دوره اي برگزار گرديده و جلسات آتي نيز با توجه به برنامه ريزي قبلي برگزار خواهد شد.


 

ابتدا ضمن تلاوت آياتي از کلام الله، دکتر مجتبی بیگلری معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی ضمن خوش آمد گويي به میهمانان، در سخنانی به تشريح وضعیت و آسیب شناسی آموزش در استان پرداخت.
ايشان با اشاره به گردش مالی بالای آموزشگاه‌های علمی  افزود: این آموزشگاه‌ها با داشتن گردش مالی میلیاردی به نوعی یک بنگاه تجاری اقتصادی به شمار می‌آیند تا یک آموزشگاه علمی و متأسفانه نظارت چندانی بر عملکرد آنها وجود ندارد.

 

 


 

 

 

 


وی بیان کرد: بیشتر آموزشگاه های علمی به جای آموزش علم و دانش، بیشتر به آموزش مهارت تست زنی به شیوه‌های غیرعلمی می‌پردازند و باید فعالیت‌های این آموزشگاه‌ها مورد ارزيابي دقيق تر واقع شود.

دکتر بيگلري با اشاره بر اينکه عمده اين آموزشگاه ها براي کسب درآمد بيشتر از کيفيت آموزش کاسته اند به تشريح معضل نگاه صرفا اقتصادي به اين آموزشگاه ها پرداختند که باعث عدم رعايت عدالت آموزشي و عدم خروجي ثمر بخش و ارزشمند از لحاظ آموزش و مهارت براي دانش آموزان شده است.

وی افزود: مدافعین مدارس غیرانتفاعی موضوعاتی همچون اخذ مالیات توسط این مدارس و کمک به دولت و همچنین تعامل و ارتباط بین والدین و مدارس را مطرح می‌کنند.
دکتر بیگلری یادآور شد: البته نباید به طور مطلق با نگاه نقد، تمام آموزشگاه‌های علمی و مدارس غیر انتفاعی را ببینیم چرا که برخی از این مؤسسات و مدارس عملکرد خوبی داشته‌اند.
سپس دکتر حبیب جعفری دبير نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان ضمن اشاره به  داده هاي آماري به ارائه گزارش کمّی حول محور آموزش استان با تاکيد بر آموزشگاههاي علمي آزاد و مدارس غير انتفاعي در سطح استان و مقايسه با آمار کشوري پرداخت.

در ادامه اعضای حاضر در این جلسه ضمن گلايه بر عدم حضور مديران دعوت شده آموزش و پرورش استان که متولي اصلي اين نشست نيز بودند، به بیان نقطه نظرات، پیشنهادات و دیدگاه‌های خود پیرامون موضوع جلسه پرداختند.
از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این نشست، نبود زیرساخت‌های مناسب برای آموزش،عدم انگيزه جهت فعاليت معلمان برجسته در مدارس دولتي و به تبع آن گرايش به فعاليت در آموزشگاه هاي غير انتفاعي، نظارت بر بحث نامگذاری مدارس، توجه جدی به وضعیت مهارتی و تحصیلی دانش آموزان، نظارت و ارزیابی کمی و کیفی مدارس غیردولتی و ضرورت ارتقاء کیفیت آموزش‌های رسمی در آموزش و پرورش بود.

لازم به ذکر است اعضا گروه کاري جهت موثر واقع شدن نشست ها و خروجي مفيد گروه کاري آموزش استان ،بر ضروروت حضور مديران آموزش و پرورش استان در نشست هاي آتي، تاکيد و توافق نظر داشتند.


 


شناسه : 4947906