اهداف و وظایف دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت - مدیریت نظارت و ارزیابی
اهداف و وظایف
براساس آییننامه تشکیل شورا و مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت مؤسسههای آموزش عالی، پژوهشی و فناوری به شماره ۱۰۸۶۰۱/ و مورخ ۱۳۹۶/۰۵/۲۲اهداف و وظایف دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت موسسههای آموزش عالی پژوهشی و فناوری به شرح ذیل است :
اهداف ( ماده ۲ آئین نامه ) :
ماده (۲) اهداف
۲-۱) تحلیل نظاممند و راهبردی رسالت، اهداف و عملکرد مؤسسه با شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصتها و چالشها
۲-۲) نهادینه کردن و اشاعۀ فرهنگ نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در مؤسسه
۲-۳) ارتقای کیفیت مؤلفههای دروندادی، فرایندی و بروندادی مؤسسه
۲-۴) نهادینه کردن ارزیابی درونی در راستای کسب آمادگی برای ارزیابی بیرونی
۲-۵) افزایش بهره وری با استفاده از فرایند نظام مند نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت مؤسسه
۲-۶) ایجاد وحدت رویه در امر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در همه حوزههای عملکردی مؤسسه
۲-۷) تقویت زمینههای پاسخگویی مؤسسه به ذینفعان داخلی و بیرونی
۲-۸) ارتقا و تضمین کیفیت نظام مند مؤسسه از طریق بررسی و مقایسه وضعیت موجود با استانداردهای ملی، منطق های و بین المللی
وظایف و اختیارات مدیر نظارت و ارزیابی(ماده ۶) :
ماده (۶) وظایف و اختیارات مدیر
۶-۱) نظارت و ارزیابی مستمر بر کیفیت مؤسسه و تعیین میزان تحقق اهداف در ابعاد آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و اجتماعی، دانشجویی و اداری مالی و پشتیبانی
۶-۲) هدایت و مشارکت فعالانه در ارزیابی راهبردی و تدوین سند جامع مؤسسه
۶-۳) نظارت و ارزیابی برنامههای راهبردی و عملیاتی مؤسسه و پایش مستمر و نظاممند میزان پیشرفت و تحقق برنامهها
۶-۴) تشکیل کارگروه های تخصصی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت با هماهنگی رئیس مؤسسه
۶-۵) نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا، آئین نامه ها و دستوالعمل ها در تمام حوزه های فعالیت مؤسسه
۶-۶) مدیریت امور ارزیابی درونی واحدها و گروههای آموزشی و پژوهشی مؤسسه
۶-۷) پیگیری و تحقق اقدامات ناشی از ارزیابی های درونی و بیرونی مؤسسه به منظور تدوین برنامه های بهبود کیفیت عملکرد معاونت ها، واحدها و گروه های کاری موسسه
۶-۸) فراهم نمودن بستر مناسب برای ارزیابی بیرونی توسط نهادهای تخصصی دولتی و غیردولتی
۶-۹) ارزیابی و ارائۀ گزارش عملکرد واحدهای سازمانی "مؤسسه":
الف) در سطح دانشگاه ها: شامل معاونت ها، دفتر ارتباط با صنعت، دانشکده ها، گروه های آموزشی و پژوهشی، شوراها و کمیتههای تخصصی (در ابعاد آموزشی، پژوهش و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، دانشجویی، زیرساختی و اداری و مالی)
ب) در سطح مؤسسه های پژوهشی و فناوری شامل: مراکز رشد واحدهای فناوری، پارکهای علم و فناوری، مراکز نوآوری، آزمایشگاه هاو کارگاه های تخصصی، شتاب دهنده ها، فن بازارها و سایر واحدهای تخصصی و گروه های کاری
۶-۱۰) ارزیابی عملکرد مدیران، اعضای مؤسسه (اعم از هیات علمی و غیر هیاتعلمی) و واحدهای فناور
۶-۱۱) دریافت و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات و دسترسی به کلیه اسناد و مدارک موردنیاز به منظور نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت مؤسسه و سنجش میزان دستیابی به اهداف مورد نظر
۶-۱۲) همکاری و هماهنگی لازم برای انجام ارزیابی توسط مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیأت های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان
۶-۱۳) پیگیری اقدامات و برنامه های بهبود کیفیت واحدها و گروه های مؤسسه بر اساس گزارش های نظارت و ارزیابی
۶-۱۴) دریافت و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات مؤسسه به منظور سنجش میزان دستیابی به اهداف مورد نظر ماده ۲ و ارسال گزارش عملکرد در پایان هر نیمسال تحصیلی به دبیرخانه شورای نظارت و ارزیابی وزارت.
۶-۱۵) تهیه پیوست ارزیابی برای تمامی طرح ها و برنامه های مؤسسه
۶-۱۶) تحلیل و ارزیابی طرحها و سیاست های راهبردی، توسعه رشته ها، جذب هیأت علمی و نیروی انسانی، پذیرش و تعیین ظرفیت دانشجو، تعیین ظرفیت پذیرش واحدهای فناور و نظارت بر خروج واحدهای مذکور، ایجاد و گسترش گروه های آموزشی و پژوهشی و ارتقای سطح واحدهای مؤسسه و ارائۀ آن به شورا
۶-۱۷) توانمندسازی اعضای هیأت علمی، کارشناسان، تمامی همکاران مؤسسه و واحدهای فناوری در حوزه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت
۶-۱۸) سایر وظایف مرتبط که از سوی شورا به مدیریت محول میشود.
تبصره ۹) در راستای بهبود کارایی و اثربخشی فعالیت های برنامهریزی، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، "مؤسسه" باید سیستم اطلاعاتی مناسب و یکپارچه مستقر نماید.
تبصره ۱۰) کلیه واحدها و اعضای مؤسسه در قبال ارایه اسناد، مدارک و اطلاعات درست و به موقع به مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، موظف و پاسخگو هستند.
تبصره ۱۱) تخصیص بودجه واحدها و فعالیت ها و طی مراحل رشد و خروج واحدهای فناور می بایست با درنظر گرفتن نتایج حاصل از ارزیابیهای مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت صورت پذیرد.